PEMAHAMAN KONSEP PERBANDINGAN SENILAI DAN BERBALIK NILAI MELALUI PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA PADA SISWA SMP

Dewi Hamidah, Yuyun Masrofatul L, Aisyah Nur K, Anggita Citra Ayu N

Abstract


Based on preliminary test results, students’s still difficult to distinguish between direct proportion and inverse proportion. This may be due to the learning by students less meaningful. This research aims to develop learning proportion in class VII with PMRI approach in junior high school. This research uses qualitative methods with descriptive approach. The subjects of this study were four students of class VII SMPN 1 Plemahan Kediri. The instruments used in this study include documentation in the form of photos, videos and student activity sheets. In this research, students can understand the concept of direct proportion with drawing activities and understand inverse proportion with the cutting activities. Based on the analysis results, it shows that using the PMR approach can develop learning proportion

Keywords


Direct Proportion; Inveerse Proportion; Realistik Matehematics Education

Full Text:

PDF

References


Gravemeijer, K. & Van Eerde, D. 2009. Design Research as a Means for Building a Knowledge Base for Teachers and Teaching in Mathematics Education. The Elementary School Journal. Vol. 109 (5), pp. 510-524.

Hadi, S., & Kasum, M. U. 2015. Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Memeriksa Berpasangan (Pair Check). Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 3 No. 1.

Hamidah, D., Putri, R. I. I., & Somakim. 2017. Eksplorasi Pemahaman Siswa pada Materi Perbandingan Senilai Menggunakan Konteks Cerita di SMP. JRPIPM, Vol. 1, No. 1, 1-10.

Hamidah, D., & Hakim, Z. A. 2016. Permainan Matematika Online Beads on String Untuk Belajar Matematika Yang Bermakna Dan Menyenangkan Di Madrasah Ibtidaiyah (MI). Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Kemasayarakatan, Vol. 14, No.1, 137-151.

Izzabella, S. E., & Amin, S. M. 2017. Penerapan Pendekatan Pmri pada Materi Perbandingan di Kelas VII SMP. MATHEdunesa, Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , Vol. 3 No. 6. 88-97.

Kesumawati, N. (2012). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 6 No. 2, 32.

Lanya, H. 2016. Pemahaman Konsep Perbandingan Siswa SMP Berkemampuan Matematika Rendah. Jurnal FKIP Universitas Madura, SIGMA, 2 (1), September 2016, hal. 20.

Mas’udah, M., Surahmat, & Nursit, I. 2019. Pemahaman Konsep Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Pdeode (Predict, Discuss, Explain, Observe, Discuss, Explain) Pada Materi Pola Bilangan Kelas VIII MTs Al-Ihsan. JP3, Vol. 4, No. 2, 291-299.

Oftiana, S., & Saefudin, A. A. 2017. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Srandakan. MaPan, 5(2), 293–301. https://doi.org/10.24252/mapan.v5n2a10

Sari, P. 2017. Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang Vol. II, No. 1, 41-50.

Septia, E. 2016. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) terhadap Hasil Belajar Dan Respon Siswa Kelas VII SMPN 2 Ngadiluwih Pada Materi Perbandingan. Skripsi, Universitas Nusantara PGRI Kediri

Sari, N. M. 2020. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Matematika Materi Perbandingan Kelas VII SMP Luhur Baladika. Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika, Vol. 3, No. 1, 22-33.

Siagian, M. D. 2016. Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), Vol. 2, No. 1, 58-67.

Sohilait, E., Sulangi, V., & Rember, T.A.S. 2017. Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Pendekatan PMRI dengan Konteks Budaya Masohi pada Materi Perbandingan Senilai. Tesis. Universitas Negeri Manado : Tondano.

Utari, R. S. 2017. Desain Pembelajaran Materi Perbandingan Menggunakan Konteks Resep Empek-Empek Untuk Mendukung Kemampuan Bernalar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, Vol. 3 No. 1, 105-106.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by: