PEMANFAATAN MEDIA POWER POINT UNTUK KEGIATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Wahyu Eka Prasetio

Abstract


One of the objectives of learning mathematics in elementary school is to form students' ability to solve problems systematically. This study aims to explain the use of PowerPoint media in learning mathematics in elementary schools. In this study, the research method used is a literature review by collecting various predetermined references to obtain data that can be said to be valid and reliable. In this study, the results obtained related to the use of PowerPoint media, namely 1. Supporting equipment needed in carrying out this research such as electricity, laptops, speakers, and LCD projectors. 2. Teachers need skills in operating a computer/laptop. 3. The content of the PowerPoint needs to be adjusted to the theme, the quality of the use of the background, and the number of slides used. 4. Arrange the layout so that students can receive learning related to PowerPoint media properly and maximally. The advantages of PowerPoint media are that it is easy to use and PowerPoint can explain the content of the material you want to display more clearly. The weakness of PowerPoint media is that it is not interactive

Keywords


PowerPoint media; elementary school mathematics learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, A. Dan Utami, K. B. 2021. Penggunaan Powerpoint Matematika Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar. Padang : Jurnal Pendidikan Matematika Ekasakti, 1(1): 8–18.

Anggreini, I. G. A. 2019. Penerapan Langkah-Langkah Model Pembelajaran Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Journal Of Chemical Information And Modeling. 53(9): 1689–1699. Doi: 10.1017/Cbo9781107415324.004.

Ardianti, N., Margiati, K. Y., & Nursyamsiar, T. 2013. Pemanfatan Microsoft Power Point Pada Pembelajaran Luas Bangun Datar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(10) : 3-14.

Damitri, D. E. Dan Adista, G. A. Y. P. 2020. Keunggulan Media Powerpoint Berbasis Audio Visual Sebagai Media Presentasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Smk Teknik Bangunan. Jurnal Pendidikan Teknik Bangunan, 6(2): 1–7. Tersedia Pada: Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jurnal-Kajian-Ptb/Article/View/36296.

Misbahudin, D. Dkk. 2018. Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah?. Wapfi (Wahana Pendidikan Fisika), 3(1): 43. Doi: 10.17509/Wapfi.V3i1.10939.

Pramestika, L. A. 2021. Efektivitas Penggunaan Media Power Point Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Dan Bangun Ruang Sd. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk). 2(1): 110–114. Doi: 10.31004/Jpdk.V1i2.610.

Prastya, A. 2016. Strategi Pemilihan Media Pembelajaran Bagi Seorang Guru. Temu Ilmiah Nasional Guru (Ting) Viii, (26 November): 294–302.

Pringgar, R. F., & Sujatmiko, B. 2020. Penelitian Kepustakaan ( Library Research ) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Pembelajaran Siswa Rizaldy Fatha Pringgar Bambang Sujatmiko, It-Edu, 05(1): 317–329. Tersedia Pada: Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/It-Edu/Article/Download/37489/33237/.

Purwanti, L., Widyaningrum, R. Dan Melinda, S. A. 2020. Analisis Penggunaan Media Power Point Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Materi Animalia Kelas Viii. Journal Of Biology Education, 3(2): 157. Doi: 10.21043/Jobe.V3i2.8446.

Ramanda, R., Akbar, Z. Dan Wirasti, R. A. M. K. 2019. Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Body Image Bagi Perkembangan Remaja, Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2): 121. Doi: 10.22373/Je.V5i2.5019.

Santoso, A. S. 2013. Pengaruh Pemberian Soal Open-Ended Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa,” Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 4(2): 138–150. Doi: 10.15294/Kreano.V4i2.3138.

Seun, S. Dan Umar, S, & Tandililing, N 2017. Pemanfaatan Media Power Point Dan Mistar Hitung Dalam Pembelajaran Tematik Untuk Perolehan Hasil Belajar Matematika Di Sd. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 6(4): 1–14.

Supratman, M. Dan Padli, S. 2021. Efektivitas Pembelajaran Daring Ditinjau Dari Motivasi Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Global Education, 2(1): 92–96.

Wanabuliandari, S., Ristiyani, & Kurniasih, N. 2021. E-Modul Matematika Berbasis Santun Berbahasa Bagi Siswa Slow Learner. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2): 1260-1272.

Yaniawati, P. 2020. Penelitian Studi Kepustakaan. Penelitian Kepustakaan (Liberary Research), (April), Hal. 15.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by: