PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MODEL PROBLEM SOLVING PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL BERBANTUAN MEDIA KARET-STAR (KARAMBOL ETNO SPLDV NUSANTARA) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI PADA SISWA

Zulfikar Rafi Nurcahyandi, Muhammad Puji Ariyanto, Jayanti Putri Purwaningrum

Abstract


Numerical literacy is one of the most important abilities in today's era. For students, these abilities should be possessed considering that these competencies have been tested in the AKM (Minimum Competency Assessment). However, many students do not master numeracy literacy competence, because their mindset towards mathematics is not good. This resulted in the inhibition of mathematical problem solving abilities in students, especially in material of a two-variable linear equation system. Based on the literacy data that has been collected, information is obtained that the need for habituation of problem-based learning, one of which is a problem solving model. The goal is that students are trained and familiar with mathematical problems related to everyday life so that they will improve their mathematical problem solving abilities. Learning the material can be done with a problem solving learning model considering that there are many problems around students that can be solved with this concept. This learning also involves the KARET-STAR game media. KARET-STAR is a mathematical game media in the form of a modified carom board and there is a question card containing story questions related to the culture of the archipelago and clarified pictures in beside the questions. The learning is carried out through stages (1) teacher gives a problem of a two-variable linear equation system related to the culture of the archipelago, and provides the right solution concept, and (2) students play the media which is guided by the teacher. The existence of such learning needs to be done for the habituation and improvement of students' numeracy literacy skills.

Keywords


KARET-STAR; Problem Solving Learning; Two-Variable Linear Equation System.

Full Text:

PDF

References


Alfiah, S., Mulyadi, & Apriyani, D.C.N. 2021. Hubungan Antara Literasi Numerasi dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Pacitan Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1): 1706-1711.

Aningsih & Asih, T.S.N. 2017. Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Rasa Ingin Tahu Siswa pada Model Concept Attainment. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2): 217-224.

Bey, A., & Asriani. 2013. Penerapan Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2): 224-239.

Diana, Fitriani, N., & Amelia, R. 2021. Sistem Persamaan Linear Dua Variabel: Ditinjau dari Analisis Kesalahan Siswa MTs Kelas VIII pada Pembelajaran Daring. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4): 985-992.

Fahrudin, Netriwati, & Putra, R.W.Y. 2018. Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2): 181-189.

Fauzan, A. 2011. Modul 1 Evaluasi Pembelajaran Matematika: Pemecahan Masalah Matematika. Evaluasimatematika.net: UNP.

Firdaus, A. dkk. 2021. Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa. Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2): 187-200.

Hasratuddin. 2014. Pembelajaran Matematika Sekarang dan yang akan Datang Berbasis Karakter. Jurnal Didaktik Matematika, 1(2): 30-42.

Kamarullah. 2017. Pendidikan Matematika di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1): 21-32.

Maesari, C., Marta, R., & Yusnira. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(1): 12-20.

Mahmud, M.R., & Pratiwi, I.M. 2019. Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1): 69-88.

Masitoh & Habudin. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Papan Berpaku untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. Ibtida'i, 5(1): 49-60.

Mustakim. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. Al asma: Journal of Islamic Education, 2(1): 1-12.

Nuharini, D., & Wahyuni, T. 2008. Matematika Konsep dan Aplikasinya untuk SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Pangesti, F.T.P. 2018. Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi pada Pembelajaran Matematika dengan Soal HOTS. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9): 566-575.

Patriana, W.D., Sutama, & Wulandari, M.D. 2021. Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5): 3413-3429.

Pradini, W., Muhsetyo, G., & Rahardjo, S. 2020. Kesulitan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(1): 31-38.

Ristiana, G., & Dahlan, A. 2021. Pandangan Mahasiswa Calon Guru dalam Penggunaan Model Gamifikasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(1): 127-136.

Samura, A.O. 2015. Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika dan Manfaatnya. Delta-Pi:Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1): 69-79.

Siagian, M.D. 2016. Kemampuan Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(1): 58-67.

Siagian, M.D. 2017. Pembelajaran Matematika dalam Perspektif Konstruktivisme. NIZHAMIYAH: Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, 7(2): 61-73.

Suhendri, H. 2013. Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Jurnal Formatif, 3(2): 105-114.

Wahyuddin. 2016. Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2): 148-160.

Wartini, I., Mangkuwibawa, H., & Anwar, C. 2018. Penerapan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2): 1-9.

Zarkasi, F., & Lutfianto, M. 2017. Pengaruh Permainan Matematika Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai Islami), 1(1): 167-172.

Ziegler, G.M., & Loos, A. 2017. "What is the Mathematics?" and Why We Should Ask, Where One Should Experience and Learn that, and How to Teach it. Proceedings of the 13 th International Congress on Mathematical Education, 63-77.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by: